Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P30a10v13e90l 80P35o17k55o52r49n55ý 2656814430852

Představte si, že by úřady dali cikánské rodině část bytu. Nebo jim dá ten byt 4. kategorie ve kterém jsem za komunistů bydlel s rodiči a teplou vodu jsem si ohřívali na kamnech, tekla je studená a pouze v koupelně. Odmítnou se tam nastěhovat. A přiběhne plno "sluníčkářů" a začnou říkat, že musí mít teplou vodu , atd.

0/0
17.10.2015 11:43

J60a12k42u70b 68K17n39e28c89h39t64o16v49s28k47ý 3580466641692

bez zaměstnání a s minimální mzou a jí podobnou s etěžko může někdo odstěhovat. Autorko, potřebujete v tomto rozum.

0/0
17.10.2015 1:33
Foto

A85l61ž72b52ě21t94a 87K11r98á65l88o80v28á 8712892511175

Jenže on existuje i život mimo Prágl... Vezmu svůj konkrétní příklad. Ve dvaceti jsem nastoupila do zaměstnání za 12.000 čistého. Zkuste si najít v Karlových Varech pronájem 1+1 za méně než za 8.000 (a rovnou zapomeňte, že seženete v našem kraji lépe placenou práci. Leda tak s kopýtky do široka...). Je fakt, že když si najedete partnera, dá se to zmáknout a je to na pohodu, ale zase je asi dost hloupé spoléhat se na partnera, který tady jeden den je, druhý být nemusí... Taky nevím, jestli k vám dorazila informace o tom, že ten, kdo vám pronajme byt chce kauci. Většinou ve výši 2-3 měsíčních nájmů. Jo, když mi bylo dvacet, fakt jsem kupodivu neměla plonkových 24.000,- . Když jsem si nějaký peníze našetřila, tak jsem je vrazila do řidičáku. Do svého prvního pronajatého bytu jsem se stěhovala, když mi bylo 25. A řeknu vám: zaplatit poplatek realitce 8.000 + měsíční nájem jako kauci + nájem není fakt sranda. Máte ve dvaceti 25.000? To jste šťastná žena, protože dneska dělá většině lidem problém i výdaj 5.000, se kterým nepočítali. Takže vítejte v realitě.

+2/0
16.10.2015 9:30
Foto

N89i81k20o90l 22S69y83r11o51v70á10t16k33o11v95á 5285267739109

Milá Alžběto, kupodivu vím že existuje život mimo Prágl ;-), taky jsem takový žila. A dokonce vím že se platí kauce - také jsem platila. Nicméně také vím že se dá pronajímat bez realitky - také tak aktuálně již dlouho pronajímám. Tudíž znám pohled z obou stran a dokonce i mimo ten Prágl. A kauce? Když rodiče prý našetří dítěti, podle údajů výzkumu v průměru 130 tis. tak se dá z toho kauce zaplatit. Kauce je totiž v 90% vratná. A když není našetřeno, obvykle ti rodiče i půjčí, pokud dítě skutečně chce se osamostatnit. Nebo kauci si dohodnout rozloženou do více splátek (tak to dělám občas já). Prostě žiju v realitě ;-)

0/0
16.10.2015 11:24

T98e38r89e58z73a 29H37a29j33k50o83v87a 5767372954500

To, ze rodice nasetri, neznamena ze to ma kazdy.

+1/0
16.10.2015 20:14

J82a59k93u48b 13K67n20e53c26h11t92o42v87s83k98ý 3540266511182

mnoho rodičů žije z ruky do úst. Tak jaképak půjčování??

0/0
17.10.2015 1:34

D61á91š61a 27S91t42á64r76k10o86v21á 5381940148

Alžběto, protože mám dospělé studující děti, které se rozhlížejí po podnájmu a já jim rozhodně nemohu nájem ani kauci platit (staráme se ještě o nejmladšího), tak vím, že děti dnes často volí možnost onoho sdíleného podnájmu "šéru", který Nikol popisuje (pak se často dostávají pod cenu bydlení na koleji). A to jak ti, kteří jsou sami, tak i ti, kteří jsou v páru. A v okamžiku, kdy se rozhodnou založit rodinu a mají práci (teď hovořím o jejich starších, již pracujících, kamarádech), většinou volí koupi bytu přes hypotéku. V takovém případě bychom jim, pochopitelně, ručili tak jako mně kdysi pří mé půjče, ručila kamarádka.

0/0
16.10.2015 20:59

J54o72s43e24f 16H59e35n32d47r29i12c36h 8350904626101

Milá dámo, moc toho o té historii asi nevíte, ale nevyčítám vám to, jste mladá. Nikdo nemusel být chudák bez bytu, kdo měl šikovné ruce a chtěl dělat, tak si postavil svůj dům. V roce 1969 jsem začal stavět a v roce 1972 jsme se stěhovali do svého, postavil jsem dům který má osm místností a představte si to: když jsem začal stavět bylo mi 22 let. Půjčil jsem si 80 tisíc, od zaměstnavatele jsem dostal nenávratnou půjčku ve výši 25 tisíc a od státu jsem dostal 30 tisíc a ještě 16 tisíc za včasné dokončení dvou bytových jednotek. Těch 80 tisíc jsem splatil za osm let a ani jsme to nepocítili. Dům má dnes hodnotu přes pět milionů korun. To jenom k tomu, že kdo nebyl líný, je ve svém a to platí i dnes.

+1/−2
15.10.2015 22:16

P88a31v21e53l 42K93u89l97a 7758555708128

"Nikdo nemusel být chudák bez bytu" - lžete

+2/−1
16.10.2015 5:02

J43a53n 39C88h63r46á82s38t35e21k 7116451572353

Nelže, píše pravdu. Kdo se staral a třeba šel dělat práci, která byla náročnější a i nepopulárnější, tak byt měl. Pravda, básníci a třeba spisovatelé to měli těžší. Ti ale byly za vodou vždy. :-)

0/−1
16.10.2015 8:59

P68a23v97e88l 15K39u84l47a 7868325168828

Ano, Chrástku, pro lháře je lež pravdou :-/:-)

0/0
16.10.2015 11:23

J59a21r77o52m26í39r 13K64r29á14l 4750729474719

Máte zajímavé představy. ;-D  Nenávratnou půjčku jste mohl dostal, ale také nemusel (většinou jste se musel na 10 let uvázat v podniku).  Musel jste mít pozemek a pevné nervy při shánění materiálu.  No a pokud jste v tom domě žil jen s rodinou, nasadil Vám tam MěNV nájemníka.  A pokud jste mohl splácet skoro tisícovku měsíčně, měl jste asi dost nadprůměrný plat (VŠ mívali v té době okolo 1700 korun.

Pokud jste nestavěl, čekal jste na možnost pronajmout si byt třeba i 15 let.  A jako svobodný jste neměl šanci.

+1/0
16.10.2015 8:29

J54a79n 70C62h20r20á18s84t67e31k 7836771662643

To, co napsal pan Hendrich, nejsou žádné představy, ale skutečnost! Nenávratná půjčka a ano - uvázat se v podniku na 10 let. No a co? Pokud někdo chtěl normálně pracovat a měl místo - práci, která mu nedělala žádné potíže, proč ne? Co by dnes za tuto jistotu mnozí dali! Pozemek se dal koupit za pár šupů tam, kde územní plán (ano, už tenkrát byly) počítal s rodinnými domy, anebo na vlastním pozemnku bez problémů. Materiál byl trošku oříšek, ale sehnat se nakonec dalo všechno (jak jinak by se postavilo v šedesátých a sedmdesátých letech tolik rodinných domů?), většinou za pomocí příbuzných a známých. Tito příbuzní a známí pomáhali také bezplatně se stavbou, žádné malé stavební firmy nebyly, to je fakt. S sedmdesátých letech nikdo nikomu do rodinného domku nikoho nenasazoval, to bylo po válce a možná ještě začátkem šedesátých let. Vím to naprosto jistě, příbuzná dělala na MNV. Půjčka se dala splácet, když dělali dva a byla ještě nějaká pomoc od rodičů, mnozí dělali navíc práci (vedlejšák), aby mohli v klidu splácet.  

Byty se přidělovaly podle pořadníku a opravdu se v Praze čekalo na byt dlouho. Pokud někdo chtěl bydlet rychle, nastoupil do podniku, který byty přiděloval rychleji, u některých profesí dokonce hned. Holt to ale nebyl byt v centru Prahy, ale na sídlišti.

Skutečnost, zažitá a sdělená nejbližšími, viděná. :-)

0/0
16.10.2015 8:57

T72e57r15e52z66a 56H62a32j26k57o67v84a 5157542704480

Tas predstava, ze dostanu od zamestnavatel 25 tisic. tehdejsich - jako nenavratnou opujcku....to by byly dnes 2 rocni platy..jen jako darecek. To bylo pro vetsinu lidi jako sen. A dneska neuveritelne...

0/0
16.10.2015 14:51

J19a31n 26C67h66r40á66s25t68e95k 7726511362193

Bylo to přesně 30 tisíc, bylo tam ale několik podmínek. Těch 10 let podepsat v podniku, doklady o stavebním povolení a další (projekt), manželé, myslím (už přesně nevím) že i bezúhonnost (čistý tr. rejstřík). Lidé to docela běžně dostávali, navíc půjčka u banky s naprosto minimálním úrokem. V pohraničí byla další nenávratná 30 tisíc od státu. Celá stavba běžného dvougeneračního domku vyšla na 150 - 200 tisíc. Samozřejmě bez práce, stavělo se tzv. svépomocí.

Dnes opravdu nemyslitelné, neprosto ...

0/0
16.10.2015 15:11

T31e42r61e46z10a 56H55a69j29k79o24v90a 5567532154520

Vidite, ja neznam z okoli, znamych ani pribuznych nikoho, kdo by nejakou- jakoukoliv -pujcku dostal.  A to i v pohranici.....tam byldela rodina v bytecku v panelacku.

0/0
16.10.2015 20:14

J34a13n 39C96h81r73á55s49t95e15k 7266471372963

Tak to jste měla asi divný okruh lidé kolem sebe. Normálně, běžně se tak dělo. Samozřejmě, každý, kdo nechtěl bydlet v bytečku v paneláku, se musel snažit a makat. Některým to ale bylo jedno, ani šetřit neuměli ...

V pohraničí se stavělo, a to že dost. I se tam dost ty půjčky rozdávaly. Normální a i ty nenávratné.

0/0
16.10.2015 20:32

J60a89r80o88m47í45r 52K53r18á70l 4910629604959

Budete se divit, ale ještě v roce 1982 musel kolega zdůvodňovat, proč nemá dodělané patro, aby mu tam mohli nasadit nájemníka.

A uvázat se v podniku na 10 let znamenalo často nižší premie a minimální možnost postupu.  Proč také, když Vás měli jistého ?

0/0
16.10.2015 17:04

J86a52n 49C20h70r63á53s47t47e96k 7226491672153

Tohle není prostě pravda - v roce 1982 to ani nemohla být pravda. Mít úvazek na 10 let v podniku bylo naopak velmi dobré, protože si ten podnik vytvářel odborníky a byl si jistý, že mu neutečou jinam. Přesný opak toho, co tvrdíte.

0/0
16.10.2015 20:35

T95e13r50e39z31a 91H82a62j11k75o64v67a 5167812584310

Ve meste tezko. To jen mimo mesto. 

Za druhe jste dostal 30 tisic od statu. , zamestnavatel vam zase pujcil 25 tisic....jenze tyhle tri vyhody a pujcovani si 80 tisic ( to jsme teda v roce 1969 nemeli, ani na pujcovani)  jste proste pilne postavil. ...na rozdil od nas lenochu...

DIKY ZA POUCENI.  Ja znam dobre vydelavajici rodice, ti zili ve 2+1 (spise stesti, nekdy to bylo 1+1)  s babickou a s detmi. myslite, ze byli lini?

0/0
16.10.2015 14:49

J36a88n 21C93h53r19á62s76t37e65k 7436171512423

Ale to opravdu bylo o tom, že někdo byl organizačně schopný, zručný, měl dost kamarádů a příbuzných, kteří pomohli. Makalo se každý víkend, volno, odpoledne po práci, makaly i ženy a pokud byly děti větší, tak také. Jak, myslíte, že se postavila ta spousta domů?

A ano, kdo byl pohodlný a i líný, tak se spoléhal jenom na stát a čekal od státu řešené své bytové situace. Tohle byla holá skutečnost!

0/0
16.10.2015 15:18

T91e35r95e83z47a 21H67a50j33k39o14v14a 5887482434160

Clovece, jaksi mohli lidi z mest postavit dum?  Jak si mohl nekdo postavit dum, kdyz nemel k dispozici pozemek.

Kdyz to dam dohromady, tak nekolik neslutecne vyhodnych pujcek prave od statu (samozrejme) , vlastnit pozemek, sehnat si velmi sikovne material, mit spoustu pribuzenstva a kamosu, kteri pomohli se stavbou......to melo jen malo lidi.

Proc rikate, ze ten , kdo nestail, cekal na pomoc od statu, kdyz ten kdo stavel a jen en, tu pomoc od statu dostal?

0/0
16.10.2015 20:18

J95a46n 64C88h74r84á59s56t20e52k 7926871612923

Milá paní Terezo, samozřejmě, že na Vinohradské v Praze si nikdo dům nepostavil, to dá rozum. Stavební parcely byly jinde, na okrajích měst a na venkově. Normálně se daly koupit, za hubičku, doslova. Opakuji - kdo se snažil a neměl tulení nemoc, ten si postavil dům - anebo si myslíte, že ty domy, postavené od sedmdesátých let do roku 89, sem spadly z Marzu? Lidé také houfně rekonstruovali - na to se dávaly také nenávratné půjčky. A ten, kdo stavěl, dostával ty půjčky od státu také proto, že - oficiálně se tomu říkalo - pomáhal řešit individuálně bytovou situaci. Ti ostatní čekali, že jim to bydlení stát poskytne. Zadarmo, za směšné nájemné. Protože tenkrát se byty přidělovaly do nájmu zadarmo, víte? Každý měl možnost výběru.

0/0
16.10.2015 20:46

D36á48š55a 58S43t71á41r20k97o21v19á 5681470868

Přesně, jak píšete, paní autorko s těmi "důvody-způsoby". Každá situace nesla své, v každé situaci byly důvody pro a proti. Když se chce, všechno jde. R^

+2/0
15.10.2015 21:59

M64i48r14k72a 38Š93v58a47r69c85o53v26á 4498458375371

I já jsem si dovolila napodobit pana prezidenta, začetla se do článku s poutavým názvem...a nestačila jsem se divit! Je to tak jak píšeš, dnešní mladí si jen hledají důvody. Sice jsem odešla z rodinného bytu až kolem dvacítky, ale odešla a už se nevrátila. Bydlela jsem v podnájmech, prádlo si prala v ruce v umyvadle a jedla to, na co zbyly peníze. A postupně se stavěla na vlastní nohy. Jde to!:-)

+5/0
15.10.2015 21:33



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.